PARASHAT WA’ERÁ

Ik ben verschenen       Exodus. 6:2 – 9:35


Aaron en Mozes representeren ieder afzonderlijk een uniek aspect van heiligheid.

Twee Namen voor Twee Broers


“Aaron en Mozes….Mozes en Aaron.” (Rashi op Exodus. 6:26:)


Van de leringen van de Lubavitcher Rebbe

Kabbala leert dat Mozes en Aaron respectievelijk de twee G’ddelijke Namen Havayah en Elo-hiem personifiëren. De Naam Havayah geeft G’D’s transcendentie aan, terwijl de Naam Elo-hiem Zijn immanentie binnen de Schepping aangeeft.

De aanduiding van deze twee Namen in beide orden verwijst naar de gewaarwording van de vereniging van deze twee Namen, met andere woorden, het bewustzijn dat G’D’s transcendentie Zijn immanentie doorgeeft.

Er zijn twee manieren waarop wij dit bewustzijn kunnen ervaren: als een gift van G’D, of als een resultaat van onze eigen inspanningen. De eerste ervaring is meer transcendent, maar de laatstgenoemde doordringt ons bewustzijn grondig en meer permanent. Beide zijn daarom nodig en maken deel uit van het geven van de Thora.

De frase “Aaron en Mozes” [refererend aan de volgorde van geboorte] duidt op de wijze waarop G’D dit bewustzijn aan ons schenkt, “natuurlijk”afdalend De Frase “Mozes en Aaron” [refererend aan hun spirituele structuur] duidt op het permanente G’ddelijke bewustzijn dat wij verkrijgen wanneer we het door eigen inspanning bereiken.

*******************************

“MOZES MAAKTE EEN TEKEN OP DE WAND WAAR DE ZON EEN SCHADUW  HAD GEWORPEN” (Rashie op Exodus. 9:18)

De uniekheid van de plaag van hagel was zijn vermenging van barmhartigheid en oordeel. Allegorisch verwijst de zon naar Naam Havayah en de wand naar de Naam Elo-hiem. Deze plaag werd teweeg gebracht door de eenwording van G’D’s eigenschappen van barmhartigheid en streng oordeel, die respectievelijk door deze twee Namen worden aangegeven. Op een vergelijkbare manier, hoewel dit in het bijzonder een strenge plaag was, zoals van tevoren wordt aangegeven in de harde waarschuwing, bevat deze waarschuwing de barmhartigheid om het te voorkomen. Eveneens, omvat hagel zowel water als vuur, die correleren met de G’ddelijke eigenschappen van barmhartigheid en oordeel.

Ten slotte, de Naam Havayah gaat tijd te boven, terwijl de Naam Elo-hiem G’D’s samengetrokken aanwezigheid aangeeft in de natuurlijke Schepping, inclusief tijd.

Dus met betrekking tot deze plaag, zoals alle plagen, manifesteert het de Naam Havayah, het feit dat de tijd precies was vastgesteld, indiceert verder dat het de eenwording belichaamt van de Namen Havayah en Elo-kiem.

SHABBAT SHALOM

Geef een reactie