PARASHAT SHOFTIEM

 Rechters       Devariem. 16:18 – 21:9

 

Rabbi Shimon bar Jochai

 

Het Kleine Sanhedrin En Het Grote Sanhedrin

 

Zohar. Shoftiem

 

Sprekend over het Oppergerechtshof, vertelt Rabbi Shimon de Trouwe Herder dat hij Gadol was, de hoogste over de zeventig, het Grote Sanhedrin. Hij zegt dat Mozes de vriend van G’D is en de vriend van Malchoet. Hij spreek ook over het lagere hof en over de grote en kleine Lichten. Het grote Licht is het Licht van G’D en het kleine is het lied van de Levieten.

 

Het volgende principe, is het aanvaarden van de uitspraak van het Grote Sanhedrin, dat Bina van het aspect van Chesed, Elo-hiem wordt genoemd, het Grote Sanhedrin, omdat Chesed groot is. Het is groot in oordeel [Gevoera], wat de linkerzijde is en groot in het vinden van verdienste, wat de rechterzijde is. Dit betekent dat wanneer de linkerzijde van Bina wordt opgenomen in de rechterzijde, wat Chesed is,  beiden worden beschouwd als groot, zoals we leren in relatie tot het voorschrift, “Je zal benoemen (letterlijk..” Te benoemen die u benoemt ‘) een koning over u ” (Devariem.17:15), waarbij “benoemen”boven in Bina is en “je zal benoemen” hier beneden in Malchoet is.

Op de zelfde wijze moet iemand voor zichzelf het Grote Sanhedrin van het aspect van Bina accepteren, ofschoon hij voor zichzelf het Kleine Sanhedrin van het aspect van Malchoet heeft geaccepteerd. Het kleine hof bestaat uit drie leden van het aspect van de lagere Shechina, wat Malchoet is. Het grote hof bestaat het Grote Sanhedrin van 72 leden, zeventig Sanhedrin Rechters en twee Schrijvers, de numerieke waarde van Chesed.   

 

De heilige persoonlijkheid, Rabbi Shimon, zei tegen de Trouwe Herder: 

Het Grote Sanhedrin bestaat uit zeventig leden, en jij bent de grootste onder hen, zoals staat geschreven, “elke grote zaak moeten zij voor jou brengen, maar alle kleine zaken zullen zij beoordelen” (Shemot. 18:22)  wat verwijst naar het Grote Sanhedrin en het Kleine Sanhedrin, waarover is gezegd, “Grote zaken”en “Kleine zaken”. Het Grote Sanhedrin is van het aspect van de Hemelse Shechina, die Bina is, en het Kleine Sanhedrin is van het aspect van de Lagere Shechina, die Malchoet is.

 

Mozes is de beste man van de Koning, Zeir Anpin; Aaron is de beste man van de Koningin. Samen met hen zijn er 72 leden van het Grote Sanhedrin, betekenend, samen met de zeventig Sanhedrin rechters waarover Mozes en Aaron als voorzitter optreden, hebben ze de zelfde numerieke waarde als Chesed, die als numerieke waar 72 heeft. Vandaar dat zij als het Grote Sanhedrin worden beschouwd, aangezien Chesed groot wordt genoemd, zoals boven aangehaald. Het kleine Sanhedrin is van het aspect van de linkerzijde, dat is Malchoet, die is opgebouwd vanuit de linkerzijde, waarover is geschreven: “en het kleinere licht regeert de nacht” (Bereshiet. 1:16)

 

Hierom dit wordt Tiferet beschouwd  als “het grotere licht regerend de dag” (Ibid.)  Omdat er over wordt gezegd, “HaShem zal Zijn standvastige goedheid [Chesed] overdag opdracht geven” (Tehilliem. 42:9)    omdat het Chesed is, wordt het Groter Licht genoemd. “En het Kleinere Licht regeert de nacht” betekent: “en in de nacht zal Zijn lied met me zijn” (Ibid.) , dat wil zeggen, het lied van de Levieten, wat Yesod in Malchoet is.

 

SHABBAT SHALOM


 


 

Geef een reactie