PARASHAT NASÓ

Neem op                   Bemidbar. 4:21 – 7:89


DE TWEEDE DAG VAN DE MAAND SIEWAN, VIER DAGEN VOOR SHAWOEOT, HET GEVEN VAN DE THORA OP DE BERG SINAÏ.

De twee parashot, Bemidbar en Nasó, handelen over de Mishkan [heiligdom] in de woestijn en de verdeling van plichten met betrekking tot het transporteren van het heiligdom van plaats naar plaats.

Dit benadrukt dat zelfs in een woestijn Joden het vermogen hebben om een plaats van heiligheid, een Mishkan voor de Shechina te vestigen, om in het algemeen onder hen te verblijven en in elk Jood afzonderlijk. [Zie Exodus 25:8, “Zij zullen Mij een heiligdom maken, en Ik zal onder verblijven”, er niet staat “Ik zal er in verblijven”, maar “in hen”, met andere woorden, in elk van Israël afzonderlijk.

Juist zoals er een fysieke woestijn is, een woestijn geregeerd door extreme klimaten en allerlei gevaren, zo ook is er een spirituele woestijn die wordt geregeerd door de meest schadelijke ideeën. Het voorlaatste kan zelfs existeren in een land dat fysiek een bloeiend paradijs is.

Onze heilige Thora leert ons dat wanneer we ons in een spirituele woestijn bevinden, we een heiligdom kunnen en moeten oprichten en vestigen. Bovendien kunnen en moeten we het voorwaarts dragen, lopen in de voetstappen, als het ware, van de Shechina, totdat we het G’ddelijke gezegende Heilige Land bereiken, met andere woorden, de ware en volledige verlossing door de rechtvaardige Mashiach.

[Toen Israël Egypte verliet, leidde de Shechina hen gedurende hun tochten in de woestijn naar het Heilige Land. Zie Exodus. 13:21].

ZOHAR NASO 122

Gelukkig is de persoon die de Thora verdient, te volgen en zich kleeft aan Zijn wegen. Wanneer een persoon de wegen van de Thora volgt, haalt hij een heilige Hemelse energie op zichzelf neer, zoals het vers zegt, “Totdat een energie op ons wordt uitgegoten vanuit het Hoge” (Jesaja. 32:15). Wanneer iemand deze wegen afdwaalt haalt hij een energie van de Andere Zijde op zichzelf neer wat de onreine zijde is. De verontreinigde zijde.

Jethro was oorspronkelijk een priester van afgoden en hij diende die zijde. Hij haalde een energie van die zijde op zich neer. Om die reden werd hij ook de Keniet genoemd, later, nadat hij zich separeerde van Kain en G’D naleefde. Al wie zich bindt aan G’D en de opdrachten van de Thora uitvoert, is als of hij de werelden draagt en ondersteunt, de wereld Boven en de Wereld Beneden.

Iedereen die de opdrachten van de Thora negeert, creëert als het ware een defect  Boven en doet schade hier Beneden, en wordt zelf gebrekkig en benadeelt het hele universum.

Daarom zal de Barmhartige ons verlossen van de boosaardigen van deze wereld en van de schade die zij aanrichten, aangezien vele rechtvaardigen om hen zijn gestorven, bovenop wat zij veroorzaakten Boven en Beneden.

SHABBAT SHALOM

 

Geef een reactie