PARASHAT MISHPATIEM

 

 Rechtsregels               Exodus. 21:1 – 24:18

 

Plaats de last op mij

 

De Thora moedigt een gezond lichaam aan om een gezonde ziel te verkrijgen

 

Wanneer je de ezel onder zijn last ziet bezwijken van iemand die je haat, dan moet je je ervan weerhouden het aan hem over te laten; afladen, samen met hem!

 

De Baal Shem Tov interpreteert dit vers als volgt:

 

Wanneer je de ezel ziet: Als je nauwkeurig onderzoekt en kijkt naar de ezel: het fysieke lichaam [aangezien “ezel” (Hebreeuws “chamor”, ook kan worden gelezen als “materie” (Hebreeuws.”chomer”)] van iemand die je haat: zal je zien dat het niet gemakkelijk is om zich te verplaatsen onder de last van Thora en mitzwot die G’D je heeft opgelegd. Dan moet je je ervan weerhouden het aan hem over te laten. Kun je je voorstellen afzijdig te blijven in het helpen je lichaam te wennen aan haar taak? Heb je de intentie om de weerstand van het lichaam te breken door te vasten en te straffen, met andere woorden, te verzwakken? Nee! Dit is niet de weg van Thora, je moet je lichaam helpen, afladen, samen met hem!”: je moet je lichaam sterken zowel fysiek als spiritueel en ervoor zorgen dat het ook deelneemt aan de G’ddelijke dienst.

Het lichaam ziet de Thora en zijn mitzwot als een last, ondanks het feit dat het duidelijk haar last is, met andere woorden, het is bestemd voor het lichaam  voor het eigen spirituele en fysieke voordeel; niettegenstaande rebelleert het lichaam. Voor de meesten van ons is de stem van het lichaam luider dan die van de ziel, daardoor wordt het bekijken van de Thora als een drukkende last ondervonden. Dit echter betekent des te meer, dat we nog niet de Thora en de manier van leven in ons bewustzijn hebben geïntegreerd. Alleen wanneer iemand realiseert dat Thora en mitzwot die hij/zij moet vervullen waarlijk de absolute bron van het leven zelf is, kan hopen op werkelijk succesvol en comfortabel te zijn met deze taak.

 

De Baal Shem Tov was niet de eerste die leerde dat de Thora nadrukkelijk het belang van de zorg voor de gezondheid beklemtoont.(zie Maimonides, Mishna Thora, Dé’ot 4:1)  In de loop der jaren kwamen mensen tot het inzicht dat het lichaam alleen zijn belangrijkheid behoudt zolang de persoon er nooit negatief mee omgaat. Als iemand had gezondigd met zijn lichaam, voelde hij, dat het gepast was om het lichaam te “breken” door het te onderwerpen aan willekeurig lijden, als een vorm van penitentie. De Baal Shem’s Tov innovatie was dat zelfs als het lichaam had gezondigd, lichaam en ziel beiden beter af waren als zij werden aangewend voor spirituele harmonie, voor heilige doeleinden, in plaats van beiden tegen elkaar op te zetten.

SHABBAT SHALOM  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie