PARASHAT KI TIESSÁ

Wanneer je opneemt

Exodus. 30:11 – 34:35

Shabbat  Para

Zuiveren van de Spirituele Werelden

Kabbala legt uit dat het wassen van de handen de Hemelse werelden verheft.

Rabbi Moshe ben Nachman

En Aaron en zijn zonen moeten met het water daaruit [wasbekken] hun handen en voeten wassen (Exodus. 30:19)

Deze wassing was uit eerbied voor Hem Die in de hoge is, want om het even wie des Konings tafel nadert om te dienen of het voedsel bestemd voor de Koning aanraakt en de wijn die Hij drinkt, wast zijn handen, omdat “handen bezig zijn” [onzuivere op automatische wijze dingen aanraakt ]. Bovendien schrijft Hij het wassen van de voeten voor omdat de priesters de Dienst op blote voeten uitvoeren.

Omwille van de Waarheid [de esoterische leer van Kabbala] moeten deze delen van het lichaam gewassen worden omdat de uitersten van iemands lichaam zijn handen en voeten zijn, want wanneer de handen opgeheven worden zijn zij hoger dan de rest van het lichaam en de voet het laagste punt.

Zij verwijzen in de menselijke vorm naar de Tien Uitvloeiingen, met het hele lichaam tussen hen, juist zoals de Rabbijnen hebben gezegd in Sefer Yetzira: “Hij sloot een verbond met hem [Abraham] tussen de tien vingers van zijn handen en de tien vingers van zijn voeten, met het uitstekende deel van de tong en met het uitstekende deel van de naaktheid.” Om die reden werd de ministers van de Enige in den Hoge opgelegd om hun handen en voeten te wassen, dit wassen was omwille van heiligheid.  Dus Onkelos vertaalt “te wassen” [in het Hebreeuws, “L’rochza”] in het vers als “te heiligen” [l’kidoesh].

Het is op basis van het idee van dit gebod dat onze Rabbijnen het wassen van de handen voor het gebed hebben geïnstitueerd, zodat iemand zijn gedachten richt naar deze belangrijke handeling, juist zoals in het heffen van de handen door de priesters wanneer zij het volk zegenen.

SHABBAT SHALOM

Geef een reactie