PARASHAT BEHÁR – BECHOEKOTAI

 Op de Berg – In Mijn Inzettingen            Leviticus. 25:1 – 26:2, 26:3 – 27:34

 

Rabbi Jitzchak Luria

 

Geschriften van de Ari

 

Shabbat: Ontspanning – Verheffing

 

De Thoralezing van deze week begint met de mitzwa van het land elke zevende jaar onbewerkt te laten. Om het vers te citeren:

 

“Als jullie in het land komen dat Ik jullie geef, dan moet het land ter ere van de Eeuwige een Shabbatjaar houden. (Leviticus. 25:2)

 

We zien dat er een wekelijkse Shabbat is en een Shabbatjaar (Sabbatical) die ook een Shabbat genoemd wordt. Zoals is geschreven:  “…een Shabbat voor G’D” (Ibid. 25:2, 4) en “En de Shabbat van het land…”(Ibid. 25:5-6).

We hebben al eerder uitgelegd dat het spirituele stijgen van alle werelden de essentie van Shabbat is. Elke wereld stijgt op naar een hoger niveau dan het is gedurende de week.

 

Specifieker uitgedrukt: De Netzach-Hod- Yesod-Malchoet van Asiya [collectief] stijgt naar het niveau [normaal “bezet” door] Chesed-Gevoera- Tiferet; Chesed-Gevoera- Tiferet stijgt naar het niveau van Chochma-Bina-Da’at; Chochma-Bina-Da’at van Asiya stijgt naar het niveau Netzach-Hod- Yesod-Malchoet van Yetzira, enzovoort, tot het oorspronkelijk begin van de emanatie zelf. Want zelfs Arich Anpin stijgt [opShabbat] en zijn plaats wordt ingenomen door Abba en Imma, zoals bekend.

 

De sefirot gedragen zich relatief ten opzichte van hun “energie” niveaus. Hoewel elke sefira zijn eigen identiteit heeft, functioneren de sefirot van het intellect en van de emoties en van gedrag samen als units. Om deze reden, vind de stijging die zij ondergaan op Shabbat, met betrekking tot deze energie niveaus plaats.

 

Een “wereld” in Kabbala is een niveau van bewustzijn, een sfeer waarin alles op dit niveau een gemeenschappelijk  besef deelt van G’D. Een lagere wereld draagt minder G’ddelijk bewustzijn; een hogere wereld meer. De behaalde stijging van de werelden op Shabbat in de hiërarchie van bewustzijn betekent dus dat elk niveau tijdelijk in staat is een niveau van G’D’s besef te dragen dat normaal te hoog is. Normaal, als iemand of iets op het niveau van Chesed-Gevoera- Tiferet van Asiyahet bewustzijn van Chochma-Bina-Da’at  van Asiya zou verwerven, zou dit betekenen dat hij opstijgt van het voorgaande niveau naar het hogere niveau. Op Shabbat echter stijgt het lagere niveau naar het hogere niveau terwijl het toch zijn identiteit als lager niveau handhaaft. Deze tijdelijke “ombuiging” van realiteit vindt alleen plaats op Shabbat.  Zodra Shabbat is afgelopen keert de realiteit terug naar zijn vorige staat.

 

De opwaartse stijging van de werelden op Shabbat  die iemand behaalt in de hiërarchie van bewustzijn betekent dat elk niveau tijdelijk in staat is om een niveau van G’D’s bewustzijn te dragen die normaal te hoog zou zijn.

 

SHABBAT SHALOM                     

Geef een reactie