DE SHABBAT SHOFAR

B:H

Wanneer de feestdag van Rosh Hashana op een Shabbat viel , werd in de Beth HaMikdash (de Tempel) de shofar gehoord, maar niet in de Medina ( de synagogen steden en dorpen buiten Jeruzalem) (Rosh HaShana 29b)

Rabbi Avraham van Sloniem, de Beis Avraham, verklaart dat alle mitzwot existeren zowel in de sfeer van denken en intellect als in de sfeer van actief fysiek handelen. De intellectuele sfeer verwijst naar “Mikdash”, terwijl de actieve fysieke sfeer verwijst naar “Medina”.

We horen de shofar in een innerlijke vorm, zonder de eigenlijke shofar. De onderliggende intenties van de shofar worden alleen gerealiseerd via het innerlijke aspect. Wanneer Rosh HaShana op een Shabbat valt, is het blazen van de shofar een sublieme spirituele handeling welke moet plaatsvinden in de interne verscholenheid van iemands hart, en in de diepten van iemands ziel.

WIJ WENSEN AL ONZE VRIENDEN EN SUPPORTER SHABBAT SHALOM EN EEN KETIVA VECHATIMA TOVA, MAG DE ALMACHTIGE U EN DE UWEN INSCHRIJVEN VOOR EEN GOED EN ZOET JAAR.

Geef een reactie