DE OORSPRONKELIJKE NIEUWE MAAN

De nieuwe maan van Niesan is een zeer belangrijke dag vanwege vele redenen. Inderdaad, de Joodse traditie citeert er tien, waaronder:

  1. 1. Het was op die dag dat Israël haar eerste mitzwa ontving als een volk in voorbereiding op het verlaten van Egypte, de instructie ten aanzien van Niesan als eerste van de maanden van het jaar, zowel als het gehele systeem van de Joodse kalender met al zijn mysteries aangaande hoe we de meesters van tijd worden.
  2. 2. Het was de dag dat we het Tabernakel opdroegen in de woestijn, het toekomstige prototype van de Heilige Tempel in Jeruzalem.
  3. 3. Het was de dag dat G’D in werkelijkheid de wereld had geschapen, volgens Rabbi Jehoshoea in de Talmoed.

Al deze ideeën zijn intrinsiek onderling verbonden met het gemeenschappelijke thema van vervanging en vernieuwing.

In Niesan ontwaakt de natuur van zijn winterslaap en alles bruist met nieuw leven. Zo ook de ziel, nieuwe levenskracht en mogelijkheden manifesteren zich. Twee termen, voorjaarsschoonmaak en voorjaarskoorts, vertegenwoordigen de zeer reële wijze waarin deze energie ons raakt. We zijn klaar voor nieuwe richtingen en nieuwe inzichten, klaar om te breken met de beperkingen van het verleden en de toekomst met nieuw optimisme en enthousiasme te omarmen.

Dit is de eerste mitzwa gegeven aan het Joodse Volk aangevend de essentiële kracht van vernieuwing in ons nationaal leven. Heeft een volk ooit zo vele keren opnieuw moeten beginnen, in een lange en gemartelde historie? Maakt niet uit onder welke omstandigheden, we hebben volhard en onszelf ontelbare keren vernieuwd in allerlei samenlevingen op deze aardbol. Deze essentiële kracht existeert in elke Joodse ziel en is een van de mysteries van onze overleving. Het miraculeuze bijeenbrengen van de ballingen en de wederopbouw van ons historisch geboorte land in het huidige Israël van vandaag getuigt van deze waarheid.

We refereren niet alleen aan vernieuwing, maar aan een zelfs meer essentiële kracht om nieuwe inzichten en spirituele energie in zijn geheel te reveleren. Het vers in Prediker (1:9) stelt, dat er “niets nieuw onder de zon” is, implicerend dat “onder” de zon niets nieuw is, maar “boven” de zon altijd iets nieuw is. Elke Joodse ziel is op de diepste wijze verbonden met de plaats “boven de zon”.

Moge we gezegend worden de vervulling te zien van de frase: “Een nieuw licht zal schijnen op Zion en moge we allen spoedig het licht verdienen.”Mag een nieuwe wereld orde en een nieuwe verhouding met G’D, zoals nooit tevoren, zich uitspreiden naar alle vier hoeken van de Aarde.

ROSH CHODESH NIESAN TOV

Geef een reactie